Wat is Vaktaal+?
Taal en beroep als een geheel
De zevenstappenaanpak
Doelgroep en toepassingsgebied
.png%3Ftable%3Dblock%26id%3D236e9f08-a686-80d8-987a-cfa5c8fc3745%26cache%3Dv2)
Vaktaal+ is een didactische aanpak die taalontwikkeling direct verbindt met beroepshandelen. Het programma helpt toekomstige mbo-studenten om de taal van hun vak te verwerven terwijl zij realistische praktijksituaties oplossen.
Woordenlijstjes afvinken is eenvoudig, maar vaktaal beklijft pas wanneer cursisten die actief inzetten. Daarom kiest Vaktaal+ voor Problem Based Learning, PBL. In plaats van losse termen memoriseren bestuderen deelnemers elke les een herkenbaar praktijkprobleem: een vertraagde zending, een zorgoverdracht of een foutieve order. Ze analyseren samen de situatie, zoeken de juiste vaktermen, formuleren vragen en presenteren een oplossing. Zo ontstaat een krachtige driehoek van woordenschat, handelen en reflectie. Dit artikel laat zien hoe PBL in zeven stappen wordt ingebed in Vaktaal+, hoe de methode elk mbo-niveau bedient en waarom cursisten daardoor niet alleen meer woorden kennen, maar ook beter samenwerken, problemen oplossen en kwaliteitsbewust handelen op de werkvloer.
Iedereen, van kleuter tot nieuwkomer, groeit stap voor stap van gewone dagelijkse taal (DAT) naar school- en vaktaal (CAT). We kijken naar vier kantelmomenten in het basisonderwijs, en naar vier extra sprongen die volwassen NT2-leerders maken binnen het nieuwe inburgeringsstelsel.
Waarom snellere inburgering van statushouders het belonings-, productiviteits- én werkoverschot kan verkleinen.
In Nederland vinden steeds meer vluchtelingen en statushouders werk. Dat is goed nieuws voor de nieuwkomers, voor werkgevers die personeel zoeken en voor onze economie in het algemeen. In dit artikel lees je hoe deze groei tot stand komt, welke voordelen zij oplevert en waarom goede vaktaal via programma’s als Vaktaal+ onmisbaar is.
Statushouders zijn geen bijvangst maar sleutelspelers. Vaktaal+ traint hen in echte werkvloercommunicatie en helpt zo vacatures sneller invullen. Een pleidooi voor wie werk zoekt én werk te bieden heeft.
Waarom blijven zoveel inburgeraars weg uit de taalklas? De cijfers liegen niet: het verzuim is hoog, de motivatie laag. Maar misschien ligt het probleem niet bij de cursist, maar bij de les zelf. Taal leren over ‘ naar de markt gaan’ terwijl je op zoek bent naar werk, zorgt voor afstand.
“Blijf op de hoogte: taal, vak & toekomst – schrijf je in voor de Lingua Academy-nieuwsbrief!”